Adite har innovasjonen som gir kontroll i lisens-jungelen

Adite kontor utvikling

Det kan være vanskelig å holde styr på kostnader og tilganger til alle systemer. Utviklere i Adite er langt på vei med å løse utfordringen.

– Det skal ikke være nødvendig å ha sort belte i lisenser for å få oversikt over bedriftens tilganger for de ansatte, sier Jon-Ivar Bjørtomt, CEO i Adite. Utviklingen de jobber med er en innsiktsbasert plattform som gir bedre oversikt i et virvar av lisenser og abonnementer.

Adite har siden 2014 bistått bedrifter med å forhandle fram betingelser for avtaler, hovedsakelig innen telecom og IT. Med økende digitalisering har behovet eksplodert: Microsoft, Adobe, Azure og stadig flere SaaS-tjenester (software as a service) inngår i en bedrifts digitale økosystem. Og regningen vokser.

Vi ville samle alle markedsdataene i én innsiktsbase. Så ble spørsmålet; hvordan kan vi bruke den innsikten vi sitter på?

Jon-Ivar Bjørtomt, CEO

Unik innsikt til å bygge plattform

Gjennom over tusen forhandlingsprosesser har Adite bygd unik innsikt i hva virksomheter faktisk betaler for – og hva de burde betalt. Disse anonyme dataene er fundamentet for en ny plattform som gir oversikt over avtaler og lisenser, og fanger opp dobbeltbetaling og ufordelaktige vilkår.
– Det er mye diskusjon i media om kommunene bruker pengene riktig. Vi ser at store summer går til lisensiering i offentlig sektor. Det er spesielt sårbart når det kuttes i primære tjenester, forklarer salgs- og markedsdirektør Palle Furum.

Les mer om kundeplattformen Otheo

Adite logovegg
Adite oppdaget en unik mulighet til å bruke innsikten fra avtale-forhandlinger til å lage en plattform for kundene, som gir bedre oversikt over sine lisenser og avtaler.

Fra idé til brukervennlig plattform

– Vi ville samle alle markedsdataene i én innsiktsbase. Så ble spørsmålet; hvordan kan vi bruke den innsikten vi sitter på? Slik forklarer Jon-Ivar starten på utviklingsprosjektet. Plattformen løser en kjent utfordring for mange norske bedrifter og offentlige virksomheter. På en effektiv måte kan de nå synliggjøre kostnadene.
– Du kan bruke mange timer på å gå gjennom avtalene og alle tilgangene bedriften har, eller få enkel oversikt i en brukervennlig plattform.
Adite grep muligheten til å løse utfordringen.

Ga full gass på utvikling med SkatteFUNN

Via Folkeinvest fikk Adite en god startkapital i 2022. Det gjorde det mulig å igangsette forretningsutviklingen. Med SkatteFUNN startet rekruttering for å utvikle produktet.
Etter godkjent SkatteFUNN-søknad i 2022, er prosjektet nå videreført med godkjent søknad for 2025 til 2027. Innowin har vært med som partner fra start og bidratt med rådgivning i en krevende søknadsprosess. Timingen har vært avgjørende.
– I prosessen med å søke er det spesielt kompetansen til å oversette vårt tech-faglige språk og formidle utfordringen, som har gitt oss verdi, forklarer Bjørtomt.

SkatteFUNN utløste flere timer til å investere og gi full gass på utvikling. Det har gjort det mulig å utvikle til riktig tid.
– Nå har vi en optimal «time to market». Ikke minst gir den offentlige støtten oss et stempel, det viser at prosjektet vårt er støtteverdig, understreker daglig leder.

– Du kan bruke mange timer på å gå gjennom avtalene og alle tilgangene bedriften har, eller få enkel oversikt i en brukervennlig plattform.

Palle Furum, salgs- og markedsdirektør

Tett på kundene i testing og utvikling

Backe-gruppen, Tekna og Elkem er blant kundene som er tilknyttet plattformen.
– Vi er tett på kundene for å sikre at vi vet hvordan de opplever produktet; Hvor trykker skoen? På hvilke områder er det størst behov, og hva er skalerbart? Med CTO Dan-Filip Greger i spissen blir produktet testet og justert for å gjøre det mer brukervennlig.


Et godt råd til andre?

– Vårt beste råd er tydelig eierskap i prosjektet. Det handler om god domene-kunnskap for å forstå hva systemet skal løse og mye innsats for å forstå kundene behov. I tre år har vi skjermet utviklere på dette prosjektet. Støtte fra SkatteFUNN har gjort det mulig for oss å lykkes med verdiskapingen.

– Vårt beste råd er tydelig eierskap i prosjektet. Det handler om god domene-kunnskap for å forstå hva systemet skal løse, sier CEO Jon-Ivar Bjørtomt (t.h.) her sammen med salgs- og markedsdirektør Palle Furum.

Om utviklingen

  • Utviklingsprosjekt: Plattform for å synliggjøre SaaS-kostnader, sikre gode avtaler og administrere lisenser.
  • Utfordringen prosjektet skal løse: Vanskelig å få oversikt over lisenser og kostnader knyttet til SaaS lisensiering med abonnements- og tjenestemodeller. Hjelpe kunder til å få innsikt og automatisere mange av prosessene knyttet opp mot lisens-optimalisering.
  • Bransje: IT og telecom
  • Offentlig støtte: To godkjente SkatteFUNN-søknader (2022 og 2025).

Se nyeste artikler…